سرخط خبرها
خانه / دانلود / پاورپوینت تحلیل و بررسی مسجد جامع گز

پاورپوینت تحلیل و بررسی مسجد جامع گز

پاورپوینت تحلیل و بررسی مسجد جامع گز

 

پاورپوینت تحلیل و بررسی مسجد جامع گز

پاورپوینت تحلیل و بررسی مسجد جامع گز شامل ۵۴ اسلاید با فرمت PPT بوده که به تحلیل و بررسی مسجد جامع گز می پردازد. این فایل معماری به صورت اختصاصی توسط تیم تحریریه سایت دانش فا تهیه و تنظیم شده است که در آن به تحلیل پلان، معماری مسجد و معرفی بخش های مختلف آن نیز پرداخته می شود.

گوشه ای از توضیحات:

مسجد جامع گز از لحاظ سبک و پلان از زمره مساجد چهار ایوانی محسوب می شود. ورودی اصلی آن در گوشه شمال غربی واقع شده و دارای تزئینات آجرکاری، کاشی کاری و مقرنس های گچی است. ورودی از طریق راهرویی با زاویه ۹۰ درجه به صحن مسجد راه می دهد. مسجد دارای صحن تقریبا مربع شکل با ابعاد ۱۱*۱۲ متر است که پیرامون آن چهار ایوان واقع شده این حیاط تشکیل دهنده صحن اصلی و قدیمی بنا است.

در دیواره جنوبی ایوان محراب زیبایی با تزئینات مقرنس کاری و کاشی کاری معقلی قرار گرفته که دور تا دور آن به خط کوفی بنایی آجری بر زمینه کاشی فیروزه ای آیه هفده و بخشی از آیه هجده سوره آل عمران نوشته شده است. داخل محراب به خط کوفی مورق از قطعات کاشی فیروزه ای الله اکبر بر زمینه گچی نوشته شده است. شاید این کتیبه از کهن ترین نمونه های کاربرد کاشی معرق در تزئین بناها بوده و یا اینکه پیش زمینه و مقدمه ایجاد آن بوده است.

ایوان شرقی از لحاظ ابعاد نمای خارجی و شکل کلی با ایوان غربی شباهت بسیاری دارد. پوشش ایوان با طاق و تویزه بوده و در قسمت های داخلی آن قطعاتی از کاشی تک رنگ به کار رفته است. محراب ساده گچی با تزئینات کاربندی در دیواره جنوبی ایوان تعبیه شده و دور تا دور قسمت فوقانی ایوان یک نوار کتیبه ای به خط ثلث سفید بر زمینه کاشی خشتی لاجوردی وجود دارد که شامل آیه ۳۴ از سوره نور است. این کتیبه به دست محمد باقر شریف شیرازی در سال ۱۲۵۹ هجری قمری نوشته شده است.

ورودی اصلی در نزدیک ترین مسیر به صحن و کنار مناره قرار گرفته تا با بهره گیری از تاثیر بصری مناره به بهترین شکل کارکرد خود به عنوان مدخل بنا را نمایان سازد. نحوه ورود به صحن و نوع طراحی آن از یک طرف در راستای رسیدن به اصل محرمیت و خلوت درون و انقطاع از فضای پرهیاهوی بیرون و حصول آرامش و سکون بوده و از طرف دیگر با عبور از فضای کم ارتفاع و نسبتا تاریک راهروی ورودی به فضای پرنور، روشن و متناسب صحن، تضاد نور ایجاد کرده که نتیجه آن جذابیت، پویایی و تحرک فضای داخلی صحن بوده است.

معمار علاوه بر مسائل فوق به طریقی هوشمندانه جنبه کاربردی نیز به فضای مذکور داده به طوری که با ایجاد شباک های طرفین از آن به عنوان بادگیر در راستای تهویه و خنک سازی و همچنین نوردهی فضای مقابل محراب استفاده کرده است. به هر حال آن گونه که مشخص است محدود شدن کل فضای هر ضلع صحن به یک ایوان و عدم وجود گنبد خانه مستقل در سمت قبله این مسجد صرف نظر از این که تحت تاثیر کدام علل و عوامل و منطق وجودی شکل گرفته نشان دهنده سبک ویژه و متفاوت مسجد جامع گز در میان مساجد هم عصر سلجوقی و به ویژه مساجد سلجوقی ناحیه اصفهان بوده است.

پاورپوینت تحلیل و بررسی مسجد جامع گز شامل:

  • مقدمه

  • پیشینه تاریخی مسجد جامع گز

  • تشریح پلان و تزئینات

  • ایوان غربی

  • ایوان جنوبی

  • ایوان شرقی

  • ایوان شمالی

  • گاه نگاری و مطالعه تطبیقی بنا

  • تحلیلی بر شیوه طراحی و سبک بنا

  • نتیجه گیری

  • منابع

درباره ی دانش فا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *