سرخط خبرها
خانه / دانلود / مطالعات موزه مجسمه و سفال

مطالعات موزه مجسمه و سفال

مطالعات موزه مجسمه و سفال

مطالعات موزه مجسمه و سفال شامل ۱۳۴ صفحه و به صورت فایل Word می باشد. این فایل معماری مناسب جهت ارائه در طراحی معماری و طرح نهایی می باشد.

قسمتی از مطالعات موزه مجسمه و سفال:

هنرمندان ایرانی با اینکه در تمام ادوار تاریخی در ایجاد نقوش برجسته روی سنگ مهارت فوق‌العاده از خود نشان داده‌اند، منتهی علاقه زیادی به ساختن مجسمه‌های سنگین یا برنزی نداشته‌اند. اگر بخواهیم پیکر تراشی ایرانیان را با همین هنر در مصر و یونان مقایسه کنیم باید بگوییم پدران ما با وجود ذوقی که در تمام رشته‌های هنری داشتند از ساختن مجسمه، دوری می‌جستند. در حقیقت امروز صدها مجسمه سنگین و برنزی در یونان قدیم تقریباً برابر آن در مصر قدیم به یادگار مانده و تعداد مجسمه‌های سنگی یا برنزی ایران انگشت شمار است.

موزه مؤسسه‌ای‌ ست دائمی و بدون هدف مادی که درهای آن به روی همگان باز است و در خدمت جامعه و پیشرفت آن فعالیت می‌کند. هدف موزه‌ها، تحقیق در آثار و شواهد به‌جای‌مانده انسان و محیط زیست او، گردآوری آثار، حفظ و بهره‌وری معنوی و ایجاد ارتباط بین این آثار، به ویژه به نمایش گذاردن آنها به منظور بررسی و بهره معنوی است.

در عهد ما هیچ مجسمه‌ای که خدای ایرانیان قدیم یعنی اهورامزدا را به ما نشان بدهد نمی‌شناسیم انسان بالداری که در پیشانی آرامگاه بعضی از پادشاهان هخامنشی نقش شده اهورامزدا نیست این فقط تقلیدی از نقوشی است که در همان زمان در آرامگاههای پادشاهان مصر نقش می‌شده و چون شاهنشاهان هخامنشی بر کشور مصر تسلط یافته بودند از بسیار از رسوم مصریان تقلید نمودند. هیچ مدرک کتبی یا منطقی به ما نشان نمی‌دهد که این نقش از اهورامزدا باشد.

موزه ی بیشاپور که در شهر تاریخی بیشاپور واقع شده است از معدود موزه های تخصصی دوره ی ساسانی در کشور است.فاز اول این موزه در تابستان هشتاد و هشت به بهره برداری رسید و فاز دوم آن در بهمن ماه همان سال به اتمام رسید.ساخت کتاب خانه ، سالن مرمت و محوطه سازی رو به روی موزه از جمله بخش هایی هستند که در فاز دوم تکمیل شده اند.آثار کشف شده درکاوش های محوطه ی بیشاپور نیز در این موزه به نمایش در می آیند اما موزه ی بیشاپور نتوانسته است نشانگر عظمت این دوره باستانی باشد.

موزه ی بیشاپور یکی از سه موزه ی شهرستان کازرون است و در دل شهر تاریخی بیشاپور قرار دارد.تا چهار سال پیش از خانه ی گریشمن در این شهر به عنوان موزه استفاده می شد.گریشمن ، باستان شناس و ایران شناسی فرانسوی بود که سال های متمادی پژوهش های گسترده و دامنه داری در بیشاپور انجام داد.او به همراه هیئت همراهش ، در طی مدت کاوش در خانه ای که دارای معماری بومی و سنتی بود اقامت داشت و آن خانه پس از چند سال به مکانی برای نمایش آثار کشف شده از محوطه ی بیشاپور تبدیل شده بود.اما در سال هشتاد و شش سازمان میراث فرهنگی استان فارس این بنای تاریخی را تخریب نمود و اقدام به ساخت بنایی جدید کرد که در سال هشتاد و هشت به عنوان موزه ی بیشاپور به بهره برداری رسید.

در دوران کلاسیک واژه موزه به جایگاه نه خدای یونانی که رب النوع های هنر و اندیشه بودند اطلاق می شد. در اواخر قرن سوم قبل از میلاد بطلمیوس اول (۲۸۴ ـ ۲۴۶) قبل از میلاد اولین موزه را در شهر اسکندریه تأسیس کرد، بنای این موزه در قسمتی از کاخ سلطنتی ساخته شده بود و در عین حال به عنوان کتابخانه از آن استفاده می شد، بطلمیوس در آن محل که بعدها کتابخانه بزرگی شد نسخه های منحصر بفردی را گردآوری کرده بود که معروفترین فلسفه و دانشمندان عصر را در آنجا به کار تحقیق و تتبع وا می داشت.

از آنجا که موزه‌ها موسساتی علمی و فرهنگی هستند، همراه باید در جریان علوم و هنرهای جدید قرار داشته باشند. نمایشگاههای فصلی و دوره‌ای ، مبادله اشیاء و مدارک و اسناد با سایر موز ها؛ نمایشگاههای سیار و نمایش فیلم به جذب مرتب افراد و نیز خارج شدن موزه از حالت رکود می‌انجامد. گسترش امکانات موجود نشیر کتابخانه، انتشارات و کارگاههای مختلف به این حرکت کمک می‌کنند. ایجاد کلوپ‌های مختلف با هدف گسترش علوم و آموزش آن به جوانان  می‌تواند از نیروهای جوان به نحو موثری در گسترش فرهنگ موزه بهره برداری کند.

مطالعات موزه مجسمه و سفال شامل:

  • چکیده
  • مقدمه
  • ۱-فصل اول: معرفی استان و شهرستان
  • ۱-۱-استان فارس
  • ۲-۱-تاریخچه استان فارس
  • ۳-۱-آب و هوا
  • ۴-۱-درجه حرارت و میزان بارندگی
  • ۵-۱-ناحیه کوهستانی شمال، شمال باختر و باختر
  • ۶-۱-ناحیه مرکزی
  • ۷-۱-ناحیه جنوب و جنوب خاوری
  • ۸-۱-بادهای شمالی
  • ۹-۱-بادهای باختری
  • ۱۰-۱-توده های هوای جنوبی
  • ۱۱-۱-شهرستان شیراز
  • ۱۲-۱-ریشه نام شیراز
  • ۱۳-۱-پیشینه شیراز
  • ۱۴-۱-آب و هوا
  • ۱۵-۱-فرهنگ
  • ۱۶-۱-جاذبه‌های تاریخی
  • ۲-فصل دوم: ضرورت طرح
  • ۱-۲-فهرست موزه‌های شیراز
  • ۳-فصل سوم: معرفی و تجزیه و تحلیل سایت
  • ۱-۳-شهرستان شیراز
  • ۲-۳-موقعیت سایت در شهر شیراز
  • ۳-۳-نمای کلی سایت
  • ۴-۳-همجواری ها
  • ۵-۳-آلودگی صوتی
  • ۶-۳-باد غالب
  • ۷-۳-شیب زمین
  • ۸-۳-تصاویری از سایت مورد نظر
  • ۴-فصل چهارم: مطالعات تطبیقی
  • ۱-۴-نمونه های کار شده داخلی
  • ۲-۴-موزه هخامنشی در تخت جمشید
  • ۳-۴-آثار نمایش داده شده
  • ۴-۴-گل نبشته‌های تخت جمشید
  • ۵-۴-موزه ساسانی بیشاپور
  • ۶-۴-موزه پارس
  • ۷-۴-تاریخچه
  • ۸-۴-اشیاء موجود در موزه
  • ۹-۴-قرآن هفده من
  • ۱۰-۴-آرامگاه کریم خان زند
  • ۱۱-۴-محوطه
  • ۱۲-۴-موزه ایران باستان
  • ۱۳-۴-ساختمان موزه ایران باستان
  • ۱۴-۴-ویژگی ها
  • ۱۵-۴-نمونه های کار شده خارجی
  • ۱۶-۴-موزه لوور
  • ۱۷-۴-پیشینه
  • ۱۸-۴-مجموعه‌ها
  • ۱۹-۴-مجموعه هنر اسلامی
  • ۲۰-۴-آثار سرشناس ایران باستان
  • ۲۱-۴-معتبرترین آثار موزه
  • ۲۲-۴-موزه جدید ملی افغانستان
  • ۲۳-۴-موزه مصرشناسی تورین
  • ۲۴-۴-کلکسیون
  • ۲۵-۴-موزه آکروپولیس
  • ۵-فصل پنجم: برنامه ریزی فیزیکی طرح
  • ۱-۵-تعریف موزه
  • ۲-۵-هدف نمایش
  • ۳-۵-موزه بر مبنای تعریف ایکوم
  • ۴-۵-تاریخچه موزه
  • ۵-۵-تاریخچه موزه در جهان
  • ۶-۵-تاریخچه موزه در ایران
  • ۷-۵-موزه در بینش اسلامی
  • ۸-۵-اهداف موزه
  • ۹-۵-انواع موزه
  • نقش حیاتی موزه ها در جوامع بشری
  • نقش آموزشی و فرهنگی
  • ۱۲-۵-تحرک و فعالیت
  • ۱۳-۵-اهمیت موزه
  • ۱۴-۵-فضاهای معماری موزه
  • ۱۵-۵-آشنایی با طراحی موزه ها و گالری های آثار هنری
  • ۱۶-۵-گردآوری
  • ۱۷-۵-نگهداری
  • ۱۸-۵-نمایش
  • ۱۹-۵مجسمه سازی
  • ۲۰-۵مجسمه سازی و مذهب
  • ۲۱-۵مجسمه سازی در ایران
  • ۲۲-۵هنر پیکر تراشی یا مجسمه سازی در عهدباستان
  • ۲۳-۵پیکر تراشی یا مجسمه سازی در عصر بیزانس و دنیای مسیحیت
  • ۲۴-۵سفالگری
  • ۲۵-۵پیشینه سفالگری
  • ۲۶-۵-فضاها و روابط عملکردی موزه
  • ۲۷-۵-عرصه بندی کل مجموعه
  • ۲۸-۵-ورودی و گیشه
  • ۲۹-۵-امنیت و اطلاعات
  • ۳۰-۵-سالن انتظار
  • ۳۱-۵-سرویس‌های بهداشتی
  • ۳۲-۵-فضای اداری
  • ۳۳-۵-عرصه معرفی
  • ۳۴-۵-عرصه اداری
  • ۳۵-۵-عرصه پژوهشی
  • ۳۶-۵-عرصه آموزشی
  • ۳۷-۵-عرصه خدمات رفاهی و عمومی
  • ۳۸-۵-عرصه خدمات پشتیبانی
  • ۳۹-۵-موزه ها و گالری ها
  • ۴۰-۵-فضای فیزیکی موزه
  • ۴۱-۵-محل و ساختمان موزه
  • ۴۲-۵-نمایش آثار در فضاهای باز و فضای سبز موزه
  • ۴۳-۵-تالار ورودی
  • ۴۴-۵-نور در تالارهای نمایش
  • ۴۵-۵-دیوار و کفپوش تالارها
  • ۴۶-۵-مراکز جنبی موزه
  • ۴۷-۵-تالارهای نمایش موقت و سخنرانی
  • ۴۸-۵-کتابخانه و مرکز اسناد
  • ۴۹-۵-انبار مخزن
  • ۵۰-۵-کارگاه
  • ۵۱-۵-آزمایشگاه
  • ۵۲-۵-چایخانه و تریا
  • ۵۳-۵-بخش اداری، فنی، خدماتی و تاسیساتی
  • ۵۴-۵-تجهیزات فنی تاسیسات موزه
  • ۵۵-۵-سیستم تهویه
  • ۵۶-۵-آسانسور و بالابر
  • ۵۷-۵-ضوابط طراحی تالار
  • ۵۸-۵-ضوابط ویژه معلولین
  • ۵۹-۵-فضای اداری
  • ۶۰-۵-صحنه
  • ۶۱-۵-نور در موزه
  • ۶۲-۵-مصالح و رنگ در موزه
  • ۶۳-۵-انواع موزه
  • ۶-فصل ششم: شرح پیدایش ایده و تحلیل آن و چگونگی تبدیل آن به فرم
  • ۱-۶مجسمه های تخت جمشید
  • ۲-۶اصول معماری ایرانی
  • ۸-منابع و ماخذ

درباره ی دانش فا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *