سرخط خبرها
خانه / دانلود / دانلود مطالعات اقلیم بجنورد

دانلود مطالعات اقلیم بجنورد

دانلود مطالعات اقلیم بجنورد

 

دانلود مطالعات اقلیم بجنورد

دانلود مطالعات اقلیم بجنورد شامل ۱۸ صفحه Word می باشد که به تحلیل و بررسی اقلیم شهر بجنورد در استان خراسان شمالی می‎پردازد. این فایل معماری توسطتیم تحریریه سایت دانش فا تهیه و تنظیم شده است و قابل ویرایش می باشد.

گوشه ای از توضیحات:

استان خراسان شمالی به مرکزیت شهر بجنورد درشمال شرق ایران است. بزرگترین شهر استان بجنورد است. این استان با مصوبه دولت در سال ۱۳۸۳ و پس از تقسیم استان خراسان به سه استان، ایجاد شد. اکثریت مردم خراسان شمالی شیعه هستند که شامل کردها، ترک‌ها و فارس‌های استان می‌باشند، اگرچه اقلیتی از اهل سنت (عموماً ترکمن) نیز در استان ساکن هستند.

مساحت این استان ۲۸۴۳۴ کیلومتر مربع است که از این نظر پانزدهمین استان ایران است. جمعیت آن ۸۱۱۵۷۲ نفر می‌باشد. بجنورد پرجمعیت‌ترین شهر استان خراسان شمالی است و پس از آن شهر شیروان پرجمعیت‌ترین شهر استان خراسان شمالی است.شهر درق نیز پرجمعیت‌ترین شهر استان به غیر از مراکز شهرستان می‌باشد.

خراسان شمالی از نظر ناهمواری‌ها به دو قسمت: الف) نواحی کوهستانی ب) پست و هموار تقسیم می‌شود. مرتفع‌ترین نقطه أن قله شاه جهان در رشته کوه‌های آلاداغ ۳۰۵۱ متر و پست‌ترین نقطه آن در روستای تازه یاب در قسمت خروجی رودخانه اترک با ارتفاع ۴۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد. ارتفاع متوسط استان ۱۳۲۶ متر از سطح دریا می‌باشد. کوه‌های استان از نظر زمین‌شناسی حاصل آخرین حرکات کوهزایی دوران سوم و از کوه‌های جوان می‌باشند. این کوه‌ها به دو بخش عمده: ۱- رشته کوه کپه داغ ۲- رشته کوه آلاداغ تقسیم می‌شوند.

تغییرات زمانی و مکانی بـارش از ویژگـی هـای اصـلی اقلیم ایران است . پدیده بارنـدگی بـه دلیـل تغییرپـذیری بسیار زیاد زمانی و مکانی، به عنوان متغیرترین عامـل جـوی شناسایی شـده اسـت . ایسـتگاه مشـهد دارای ۲۵۵/۲ میلیمتـر بارش سالانه است که زمستان با ۱۲۳ میلیمتر بیشـترین بـارش را به خود اختصاص داده است. پس از آن بهار بـا ۷۸، پـاییز با ۵۰ و تابستان با ۴ میلیمتر در رتبههای بعدی قرار دارنـد . در نمودار رژیم آماری بارش نیز میتوان به یک رابطه معکوس بین بارش و ضریب تغییرات پی برد، به طوری که تابستان و زمستان به ترتیب دارای بیشترین و کمترین ضریب تغییـرات هستند.

درصد و سرعت وزش بادهایی که در ماههای ژوئن، ژوئیه و اوت یعنی در فصل تابستان وزش دارند بیشتر از سایر بادها است. گرچه بادهای پاییزی و زمستانی به ترتیب درصد و سرعت کمتری دارند، اما بدلیل سردسیر بودن منطقه و با توجه به اهمیت گرم کردن فضاهای خالی نسبت به سرد کردن این فضاها، می‌بایست جهت وزش این بادها را کاملا مورد توجه قرار داد. بادهایی که در ماههای سرد می‌وزند، علاوه بر آنکه اتلاف حرارت ساختمان را بالا برده و مصرف سوخت سیسم‌های گرم کننده ساختمان را می‌افزایند، بطور قابل ملاحظه‌ای، در کاهش دمای محسوس یعنی در پائین بردن دمای هوا در رابطه با احساس سرما مؤثرند.

اقوام ساکن در استان خراسان شمالی شامل فارسی‌زبانان، تات‌زبانان، کردهای کرمانج، ترکمنها و ترکها می‌باشند. زبان‌های رایج نیز فارسی، تاتی، کردی کرمانجی، ترکمنی و ترکی خراسانی می‌باشد. به‌طور کل کردهای کرمانج ۴۶٫۱ درصد ترکیب جمعیت استان را تشکیل می‌دهند. فارسی‌زبان‌ها ۲۷٫۸ درصد، ترک‌ها ۲۰٫۱ درصد و ترکمن‌ها ۵ درصد و اقوام عرب و بلوچ و لر نیز در این استان سکونت دارند.

عمارت مفخم یکی از بناهای تاریخی دوره قاجار در بجنورد است که در اوایل دهه ۱۳۰۰ هجری‌قمری به دستور یارمحمدخان شادلو، به عنوان محل سکونت وی و خانوادهاش ساخته شده‌است. این عمارت ۳۴ اتاق با دو تالار بزرگ دارد. نمای اصلی ساختمان در سمت جنوب است که سراسر آن به با انواع کاشیکاری معرق، معقلی، هفت رنگ و با طرحها و نقوش انسانی، حیوانی، اسلیمی، ختایی و هندسی زینت یافته‌است.

بجنورد در شمال خراسان، درهی وسیع وحاصلخیزی قـرار دارد کـه ازغـرب بـه شـرق امتـداد داشـته و ارتفاعات کپه داغ- هزار مسجد از شمال وارتفاعات آلاداغ- بینالود از جبهه جنـوبی آن را در بـر گرفتـه است. در طول این چالهی ساختمانی، تعدادی دشتهای متوسط و کوچک وجود دارند که نهشته شدن رسوبات در آنها، حوزههای کشاورزی مناسبی ایجاد نموده و زمینهی شکلگیری و گسترش شـهرهایی از جمله بجنورد را فراهم آورده است.

دانلود مطالعات اقلیم بجنورد شامل:

  • معرفی شهر بجنورد

  • پیشینه تاریخی بجنورد

  • موقعیت جغرافیایی شهر بجنورد

  • شرایط اقلیمی شهر بجنورد

  • جدول زیست اقلیمی ساختمانی بجنورد

  • نمودار مشخصات اقلیمی بجنورد

  • آب و هوای بجنورد

  • تابش آفتاب در بجنورد

  • میزان بارش در بجنورد

  • وزش باد در بجنورد

  • جمعیت شهر بجنورد

  • مردم شناسی بجنورد

  • اقوام و زبان ها

  • مراکز دیدنی بجنورد

  • شهر بجنورد و ساختار کالبدی آن

  • جهت ساختمان با توجه به اقلیم بجنورد

  • منابع

درباره ی دانش فا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *