سرخط خبرها
خانه / دانلود / دانلود پاورپوینت رنسانس آغازین

دانلود پاورپوینت رنسانس آغازین

دانلود پاورپوینت رنسانس آغازین

دانلود پاورپوینت رنسانس آغازین

دانلود پاورپوینت رنسانس آغازین شامل ۳۳ اسلاید و به صورت فایل PPT می باشد. این فایل معماری توسط تیم تحریریه دانش فا و برروی منبع اصلی کتاب معماری غرب اثر امیر بانی مسعود تهیه و تنظیم شده است.

گوشه ای از توضیحات:

رنسانس زمانی در ایتالیا آغاز شد که معماران این سبک از اندوخته های دانش معماری گوتیک فرانسوی هم در ساماندهی فضا و هم در تحول سازه بی بهره بودند. بناهای ایتالیایی قرون سیزدهم و چهاردهم در قیاس با معماری روم باستان که با وضوح و غنای بیشتری طراحی می شدند ساده و نسبتا خشک و بی روح به نظر می رسند. برهمین اساس وقتی در مورد معماری رنسانس بحث می شود مورخین بر این نکته سخت پای می فشارند که هنرمندان فلورانسی راهی متفاوت از سازندگان گوتیک را طی کرده اندآنها با خلق هنری جدید که به استعداد انسان و به معیارهای انسانی پایبند بود در پی خلق هنری برآمدند که ملهم از اشکال و مفاهیم اخذ شده از تمدن های یونان و روم باستان بود. از این رو می توان این طور بیان نمود که روش کار هنرمند دوره رنسانس آغازین جنبه ی آزمایشی دارد. گویی او نسبت به اتخاذ شیوه ای حاوی اشکال ناپذیر و عاری از فرمول بندی های معتبر قرون وسطا تردید دارد. و سعی می کند کورمال کورمال تجربه بیاندوزد تا راهی را که آغاز کرده به انتها برساند.

طرح کلیسا باسیلیکایی است و فضای داخلی آن با این که بسیار عظیم است تنها چهاردهانه تاق دارد. این کلیسا در مقایسه با کلیساهای گوتیک فرانسوی بسیار ساده و بی پیرایه است. بسیاری از عناصر سبک گوتیک در این کلیسا دیده نمی شود در آن اثری از پشت بندهای معلق و پنجره های پرشکوه نیست و روی دیوارها فقط در نقاط خاصی پنجره های دوزنه مانند کوچکی تعبیه شده است. فضای درونی کلیسا شامل شبستانی متشکل از چهار دهانه ی بزرگ عظیم است که قوس هایی رفیع نیمی از عرض شبستان را در معرض راهروهای جانبی قرار می دهند.

طرح برونلسکی همانند بسیاری از آثار مهم دوره ی رنسانس آغازین هم چنان عناصر سبک گوتیک را در خود حفظ نموده است. شکل هشت ضلعی فضای تقاطع گاه کلیسا که چلیپا وار یکدیگر را قطع می کنند مستلزم وجود ساقه ای استوانه ای است که گنبدی را نگه می دارد که به هشت تویزه ی عظیم تقسیم شده است و کلاهک نورگیری بر تارک خود دارد. برونلسکی برای عایق کاری و کاهش وزن گنبد و نیز برای شکوه و عظمت کلیسا دو گنبد ساخت. یکی بیرونی و دیگر درونی.

نماز خانه ی پاتسی بین سال های ۱۴۳۳ و ۱۴۶۱ در فلورانس ساخته شد. طرح نمازخانه و فضای داخلی آن نشانگر بسط و تثبیت اصولی است که پیش تر در خزانه ی کلیسای سان لورنتسو مشخص شده بود. طرح بنا مکعب مستطیل شکل است و سه طبقه دارد که طبقه ی دوم آن قوس ها و لچکی هایی که طبقه سوم بر آنها استوار است را در بر می گیرد. طبقه سوم عبارت است از گنبدی که بر فراز آن برجک نورگیر قرار دارد. گنبد با دوازده تویزه و دوازده روزنه ی مدورش معلق به نظر می رسد. زیرا قرنیزهای پایین تر ساقه ی گنبد با تاق های تکیه گاه تماسی ندارند. آنچه که در این فضا به فهم رنسانسی بودن آن کمک می کند ستون های چهارگوش کرنتی با قوس های دور تمام رومی است. این عناصر در یک هماهنگی بی نظیر با تزئینات و رنگ های خاکستری و سفید، آبی و بنفش و سبز طراحی شده اند. طرح مستطیل شکل پلان نمازخانه از بسط و توسعه ی مربع وسطی به وجود آمده است.

البته آلبرتی نظم ستون نماهای به کار رفته در آمفی تئاتر کولوسئوم را مورد تجدید نظر قرار داد و بر این عقیده بود که اگر معمار به دستور زبان معماری باستان تسلط داشته باشد در مواردی می تواند مصطلحات معماری خاص خود را ابداع نماید. در طرح نمای کاخ، ستون نماهای طبقه همکف توسکانی و ستون نماهای طبقه سوم کرنتی است. اما ستون نماهای طبقه دوم سرستون های ابداعی دارند. نظام این سرستون ها را می توان شیوه ای بین نظام ستون سازی توسکانی و کرنتی دانست. از طرفی در نما تناسبات خاصی متناسب با المان های آن به کاررفته است به طوری که مقیاس قاب هایی که درگاه های مستطیل و پنجره های مربع در میان گرفته اند با ابعاد خاص درگاه ها و پنجره ها تناسب دارند.

دانلود پاورپوینت رنسانس آغازین شامل:

  • معرفی رنسانس آغازین
  • فیلیپو برونلسکی
  • کلیسای فلورانس
  • برج ناقوس کلیسای فلورانس
  • کلیسای سان لورنتسو
  • نماز خانه ی پاتسی
  • لئون باتیستا آلبرتی
  • نمای کاخ روچلائی
  • کلیسای سانتا ماریا نوولا
  • کلیسای سانت آندره آ

درباره ی دانش فا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *