سرخط خبرها
خانه / دانلود / پاورپوینت بررسی تناسبات حیاط خانه های دوره قاجاریه کاشان

پاورپوینت بررسی تناسبات حیاط خانه های دوره قاجاریه کاشان

پاورپوینت بررسی تناسبات حیاط خانه های دوره قاجاریه کاشان

 

پاورپوینت بررسی تناسبات حیاط خانه های دوره قاجاریه کاشان

پاورپوینت بررسی تناسبات حیاط خانه های دوره قاجاریه کاشان شامل ۳۳ اسلاید با فرمت PPT است که به بررسی انواع حیاط و معرفی خانه های دوره قاجاریه کاشان پرداخته شده است. این فایل معماری به صورت اختصاصی توسط تیم تحریریه سایت دانش فا تهیه و تنظیم شده است.

گوشه ای از توضیحات:

حیاط خانه های سنتی به عنوان قلب خانه، فضایی آرام و بهشت گونه است. فضایی که معمار آن با خلق نوعی خاص از الگوی سکونت، سبزی، طبیعت، خنکی، پاکی هوا و آسایش روان را به زندگی ارمغان می دهد. در این خانه ها حیاط آن طور خلق می گردید که بهترین مکان برای انجام عملکردهای فضای باز، نیازها و خواسته های کیفی زندگی انسان در مقیاس و اندازه مطلوب باشد.

گاه دو یا چند حیاط مرکزی در خانه های مسکونی به چشم می خورد. در خانه های بزرگ با دو حیاط مرکزی، حیاط داخلی که بزرگتر بوده، اندرونی نامیده شده است و برای اسکان محارم اعضای خانواده و نزدیکان درجه اول در نظر گرفته می شده و حیاط دوم که معمولا کوچک تر از حیاط اول بوده است به پذیرش مهمانان مرد اختصاص داشته است. بین دو حیاط هم یک اتاق بسیار بزرگ وجود داشته که به دلیل ارتباط با هر دو حیاط به آن حیاط دو رو گرفته می شده است.

البته باید توجه داشت در خانه های شهرهای مختلف مثل یزد، شیراز، اصفهان، کاشان و کرمان حیاط به صورت باغی کوچک عمل می کرد. یکی از ویژگی های فضای باز مسکونی، نظم هندسی و بهره گیری از اشکال ساده، مأنوس، متوازن و خوانا می باشد تا محیطی آرام برای زندگی ساکنین فراهم آورد. این فضای باز محصور از عناصر مهم شهرهای اسلامی است که به بهترین نحو پاسخگوی شداد اقلیمی، مطبوعیت فضایی با راعایت محرمیت و نیازهای معنوی می باشد.

به عبارت دیگر در خانه های کاشان حیاط مرکز خانه است. حیاط تفکیک کننده بیرونی و درونی است. همه نگاه ها معطوف به حیاط است. هرچه که هست داخل ساختار خانه است و تظاهر بیرونی ندارد. ما از درون این خانه های چیزی از بیرون نمی بینیم و خانه های کاشان از بیرون یک دیوار خالی بیش نیستند. در این گونه معماری پنجره به معابر بیرونی نداریم. بیرون خانه ها ساده است و درون مملو از عظمت و زیبایی و فضاسازی.

حیاط مرکزی در ترکیب اغلب خانه های سنتی در اقلیم گرم و خشک (اقلیم کاشان) دیده می شود. حیاط مرکزی بر اساس شرایط اقلیمی شکل گرفته است و یکی از راهکارهای اصلی برای مقابله با شرایط سخت آب و هوایی، باد و طوفان بوده است. در اکثر موارد به صورت مربع یا مستطیل شکل گرفته است و در بعضی موارد در گوشه ها دارای پخی شده است.

پاورپوینت بررسی تناسبات حیاط خانه های دوره قاجاریه کاشان شامل:

  • چکیده

  • مقدمه

  • حیاط در معماری گذشته و معاصر

  • بررسی انواع حیاط در خانه ها

  • چیدمان فضایی حیاط های مرکزی

  • خانه های کاشان

  • معماری دوره قاجار شهر تاریخی کاشان

  • جدول دسته بندی خانه های قاجاری کاشان بر اساس سال ساخت و تعداد حیاط ها

  • بررسی تناسبات داخل حیاط های مجزا اندرونی و بیرونی

  • منابع

درباره ی دانش فا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *