سرخط خبرها
خانه / دانلود / پاورپوینت تحلیل گنبد جبلیه کرمان

پاورپوینت تحلیل گنبد جبلیه کرمان

پاورپوینت تحلیل گنبد جبلیه کرمان

 

پاورپوینت تحلیل گنبد جبلیه کرمان

پاورپوینت تحلیل گنبد جبلیه کرمان شامل ۴۹ اسلاید با فرمت PPT است که به تحلیل و بررسی معماری گنبد جبلیه کرمان می پردازد. این فایل معماری به صورت اختصاصی توسط تیم تحریریه سایت دانش فا تهیه و تنظیم شده است.

گوشه ای از توضیحات:

باستانی پاریزی نیز دیگر محققی است که اعتقاد دارد این بنا با توجه به منابع تاریخی و نیز مصالح سنگی آن احتمالا متعلق به دوره پیش از اسلام و از بناهای زرتشتیان است که حتی در سال ۳۱۰ قمری توسط آل الیاس سامانی تعمیر گردیده است. موسوی نیز ضمن بیان روایت های تاریخی در مورد این بنا و توصیف کوتاه آن معتقد است که گنبد جبلیه با توجه به شیوه ساختش احتمالا بنای ماقبل دوره سلجوقی و حتی پیش از دوره اسلامی است.

پهنای این بنا از پایین به بالا به صورت پله ای در سه تراز ارتفاعی کاهش می یابد و به عبارتی بنا با افزایش ارتفاع در این سطح سه، باریک تر می شود. ضخامت زیاد جرزها، عقب نشینی پله ای سطوح جداره ها نشان از پیش بینی سازنده برای کاهش نیروی رانش گنبد بنا داشته است. این تدبیر سازه ای و نیز استفاده از سنگ به عنوان مصالح بادوام در مقایسه با مصالح بومی یعنی خشت و آجر نشان از تمایل سازنده به برپایی بنایی مقاوم و ماندگار دارد.

با توجه به وجود نمونه های مشابه از نظر شکل و مصالح و نیز سایر خصوصیات معماری گنبد جبلیه از جمله فضای وسیع داخلی، تزئینات داخلی و خارجی بدنه ها، ورودی های متعدد، استفاده از مصالح سنگی، موقعیت قرارگیری و نیز روایت ها و اعتقادات مردم محلی درباره مفقود بودن این بنا می توان این احتمال را داد که گنبد جبلیه از ابتدا به عنوان بنایی یادمانی که قرار بوده خاطره ابدی شخصیت مهمی را حفظ نماید احداث شده است از این رو پذیرش عملکرد آرامگاهی برای آن قابل قبول است.

از نظر ساختاری نسبت عرض کلی گنبد جبلیه تقریبا با ارتفاعش مساوی است. این تناسب و نیز سایر ویژگی های سازه ای مانند پایه های ضخیم و کاهش پله ای عرض بنا با افزایش ارتفاع نشان می دهد که کالبد بنا با دقت برای استواری و ماندگاری بیشتر طراحی شده است. این احتیاط می تواند بر ایجاد گنبد دوپوشی که شرودر نیز قبلا به آن اشاره کرده دلالت داشته باشد. از طرفی در دوره سلجوقی موضوع گنبدسازی به شکلی توسعه یافته در معماری ایران مطرح شده است.

پاورپوینت تحلیل گنبد جبلیه کرمان شامل:

  • مقدمه

  • پیشینه تاریخی گنبد جبلیه

  • توصیف و تحلیل گنبد جبلیه

  • پلان و برش گنبد جبلیه کرمان

  • کارکرد گنبد جبلیه

  • بررسی گنبد بنا

  • تاریخ گذاری گنبد جبلیه

  • نتیجه گیری

  • منابع

درباره ی دانش فا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *