سرخط خبرها
خانه / دانلود / پاورپوینت معماری خانه های شیکیلی در گیلان

پاورپوینت معماری خانه های شیکیلی در گیلان

پاورپوینت معماری خانه های شیکیلی در گیلان

 

پاورپوینت معماری خانه های شیکیلی در گیلان

پاورپوینت معماری خانه های شیکیلی در گیلان شامل ۳۹ اسلاید بوده که به بررسی معماری و اجزای تشکیل دهنده خانه های شیکیلی می پردازد. این فایل معماری به صورت اختصاصی توسط تیم تحریریه سایت دانش فا تهیه و تنظیم شده است.

گوشه ای از توضیحات:

در نگاه کلی مساکن شیکیلی با سقف های پوشیده از الیاف گیاهی با شیبی در حدود ۲۰۰ درصد روی اتاق های تک لایه ای که توسط ایوان های عریض سرتاسری محصور شده است خود نمایی می کند. اما این ایوان ها و تلار تابستانی لایه شفافی در دورتادور بنا ایجاد کرده است که خود روی پی های به ظاهر لغزانی در ارتفاعی بالای سطح زمین احداث شده است. ارتباط طبقات و زمین توسط پله های چوبی یکطرفه ای است که در نمای اصلی جلوه گر انعطاف مسکن همساز با طبیعت بوده و بنا را هرچه سبک تر می نماید.

بنه دار عبارت است از چوب درختان کهنسال له که طولی معادل طول ساختمان (در حدود ۱۲ متر برای بنای دو اتاقه) داشته و در دو سر پی ها قرار می گیرند. بدین ترتیب جمعا چهار تیر اصلی بار ساختمان را تحمل می نمایند. این تیرهای سرتاسر که در راستای محور طولی بنا قرار دارند از حساسیتی ویژه برخوردارند چنان که امکان حرکت های جزئی اجزا سازه ای، در این راستا و توسط بنه دار موجب اضمحلال قدرت مخرب زلزله گشته و بناهای شیکیلی در برابر این نیروها ایستا بوده اند.

پس از ساختن کف و دیوارهای چوبی به طریقی که مشروح آن گفته شد تمامی سطوح کف و دیوارها را با ملات گل و کلوش می پوشانند. کلوش را توسط داره به قطعات چند سانتی متری تقسیم کرده و آن را با گل رس، ورز می دهند تا ملاتی یک دست تهیه شده و حداقل سطح ترک را بعد از اجرا حادث نماید. پس از آنکه تمامی سطوح ناهموار و فضاهای خالی بین اجزای چوبی در کف و دیوارها با ملات فوق پر شد مدتی در حدود دو ماه زمان لازم است تا ملات خشک شده و ترک های جزئی خود را نمایان سازد.

دسته های انبوه این الیاف گیاهی با شیب زیاد سقف موجب هدایت آب باران به پایین شده و علی رغم آنکه جلگه مرکزی گیلان دارای بیشترین بارش سالیانه است نفوذ آب باران را به اجزای اصلی بنا مشاهده نمی نمائیم. تنها ضعف این مصالح برای سقف طول عمر کوتاه آن است. چنانکه سقف های گالی پوش نیاز به ترمیم های دوره ای داشته و عمر نهایی آن ها در حدود ۴ سال است. علی الخصوص در جبهه های رو به کج باران مرمت سقف، گاه سالیانه است. هر ساله پس از وارسی باید دسته های نو گالی را با قسمت های پوشیده عوض نمود.

پاورپوینت معماری خانه های شیکیلی در گیلان شامل:

  • مساکن بومی روستایی در جلگه

  • معرفی خانه شیکیلی

  • پاکه کوبی

  • بررسی پی شیکیلی

  • استقرار پی در طبقه اول

  • نحوه ساخت دیوار

  • نحوه اجرای سقف بنا

  • فاکن

  • نتیجه گیری

  • منابع

درباره ی دانش فا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *