سرخط خبرها
خانه / دانلود / مطالعات اقلیم تهران

مطالعات اقلیم تهران

مطالعات اقلیم تهران

مطالعات اقلیم تهران به صورت Word و شامل ۱۴ اسلاید می باشد که به بررسی اقلیم و موقعیت جغرافیایی استان تهران به صورت کامل پرداخته شده است. این فایل مناسب جهت استفاده در قسمت شرایط اقلیمی مطالعات و رساله بوده و همچنین می توان از آن جهت ارائه موقعیت شهر خود استفاده نمایید.

قسمتی از توضیحات:

شهر تهران در دامنه جنوبی کوه‌های البرز و حاشیه شمالی کویر مرکزی ایران در دشتی نسبتاً هموار واقع شده که شیب آن از شمال به جنوب است. این شهر به وسیله دو رود اصلی کرج در باختر و جاجرود در خاور همراه با رودهای فصلی جعفرآباد یا دربند، دارآباد، درکه و کن که همگی از شمال به جنوب جریان دارند، مشروب می‌‌گردد. شهر تهران از نظر جغرافیائی در ۵۱ درجه ۱۷ دقیقه تا ۵۱ و ۲۳ دقیقه طول خاوری و ۳۵ درجه و ۳۶ دقیقه تا ۳۵ درجه و ۴۴ دقیقه عرض شمالی قرار گرفته و ارتفاع آن در جنوب ۱۱۰۰، در نواحی مرکزی ۱۲۰۰ و در شمال ۱۷۰۰ متر است.

چنانکه از مرکز شهر به اطراف نگاه کنیم، وجود ارتفاعات سلسله جبال البرز در شمال و ارتفاعات آنتی البرز در مشرق باعث به وجود آمدن شیب طبیعی شمال به جنوب و شرق به غرب می‌شود. شیب شرق به غرب تا مرکز شهر نزولی بوده و بعد از آن صعودی می‌شود. کمتر از شیب شمال به جنوب می‌باشد. بدین ترتیب منطقه‌ی تهران به طور طبیعی در گودالی قرار دارد که از سمت شمال، شرق و جنوب شرقی به وسیله موانع باارتفاعات مختلف محصور می‌‌باشد.

منطقه مسکونی تهران، به طور پیوسته در قسمت شمال یا در قسمت شمال تا حاشیه کوهپایه البرز (با قله توچال به ارتفاع ۳۹۴۰ متر) با ارتفاع ۱۷۵۰ متر نسبت به سطح دریا، در شمال دشت پیشروی دارد. از سوی جنوب به سمت دشت ورامین تا منتهی‌الیه جنوبی منطقه تهران یعنی کهریزک به ارتفاع ۱۰۰۵ متر شاهد اراضی مسطحی با ناهمواریهای اندک به ارتفاع متوسط ۱۰۲۵ متر هستیم.

زمین لرزه یکی از فرآیندهای طبیعی کره زمین است که می‌تواند ساختار اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را بگسلد. آمارهای موجود نشان می‌‌دهد که اثرات زیان‌بار و ویرانگر این پدیده در کشورهای پیشرفته که مشغول بررسی ژرف زمین لرزه می‌باشند، بسیار کم بوده و در کشورهای جهان سوم بسیار گسترده و فاجعه بار است. شهر تهران در دامنه جنوبی البرز مرکزی و به طور عمده بر روی رسوبات آبرفتی کواترنر بنا شده و قسمت جنوبی آن کم و بیش در کناره شمال باختری کویر مرکزی ایران قرار دارد.

مطالعات اقلیم تهران شامل:

ویژگی های جغرافیایی تهران

موقعیت طبیعی شهر تهران

ویژگی های اقلیمی شهر تهران

دما و رطوبت

بارندگی

وزش باد

شرایط حرارتی در فضاهای آزاد

شرایط حرارتی در فضاهای داخلی

توپوگرافی

آب های سطحی
اب های زیرزمینی

مطالعات زمین شناسی

خطر زمین لرزه ی گستره تهران

درباره ی دانش فا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *