سرخط خبرها
خانه / دانلود / پاورپوینت سیر تحول میدان قیصریه لار

پاورپوینت سیر تحول میدان قیصریه لار

پاورپوینت سیر تحول میدان قیصریه لار

 

پاورپوینت سیر تحول میدان قیصریه لار

پاورپوینت سیر تحول میدان قیصریه لار شامل ۶۹ اسلاید بوده که به تحلیل و بررسی میدان قیصریه لار در زمان های مختلف می پردازد. این فایل به صورت اختصاصی توسط تیم تحریریه سایت دانش فا تهیه و تنظیم شده است و قابلیت ویرایش نیز دارد.

گوشه ای از توضیحات:

شهر لار در جنوب غربی استان فارس واقع شده است. به طور کلی ساختار شهری آن متشکل از دو بخش به نام های شهر قدیم و شهر جدید که در زمان پهلوی دوم و پس از زلزله ویرانگر سال ۱۳۳۹ ساخته شده است. در مرکز شهر قدیم میدان قیصریه هم جوار با بازار تاریخی شهر قرار دارد. در خصوص پیشینه شهر لار گروهی از تاریخ نویسان قدمت آن را قریب چهار هزار سال بیان نموده اند و در برخی منابع مکتوب نیز شکل گیری شهر لار توسط بلاش فرزند کوروش هخامنشی عنوان شده است.

میدان قیصریه به صورت فضایی مستطیل شکل در مرکز بافت تاریخی شهر لار قرار گرفته است. این میدان در دوره صفویه و توسط الله وردی خان حاکم شیراز به ابعاد ۱۱۰ در ۶۷ متر با رواقی ستون دار در چهار طرف آن و حجره هایی که در پشت قرار می گرفت به صورت یک طبقه با ارتفاعی در حدود پنج متر طراحی و سازماندهی شده است. این میدان هم اکنون از شرق به وسیله خیابان طالقانی شرقی به خیابان همت که قدیمی ترین خیابان لار نیز هست متصل می شود.

در خصوص فضای باز میدان قیصریه با توجه به اینکه در هیچ منبعی بدان اشاره نشده است نمی توان اطلاع دقیقی از نوع محوطه سازی یا پوشش گیاهی آن به دست آورد اما با توجه به شواهد موجود تنها عناصری که در مرکز میدان وجود داشته و هم اکنون باقی مانده یک آب انبار است. تا قبل از صفویه سه آب انبار در سه ورودی شمالی، جنوبی و غربی بازار وجود داشته است. در دوره صفویه آب انبار دهن شیر در شرق میدان قیصریه ساخته می شود.

در دوره پهلوی در فضای باز میدان قیصریه شاهد فعالیت هایی چون بساط اندازی و دستفروشی هستیم و به همین دلیل میدان قیصریه در دوره پهلوی به میدان دستفروشان معروف بوده است. یکی از اقدامات مهمی که در اواخر دوره پهلوی اول در ارتباط با میدان دستفروشان صورت گرفت ایجاد دسترسی سواره به میدان بود. دسترسی های جدیدی که در این دوره برای میدان تعریف شده بودند زمینه ساز تخریب بخشی از بدنه محصور کننده میدان شد.

در اواخر دهه ۶۰ فلکه وسط میدان قیصریه به منظور عریض تر شدن بخش سواره شمال و جنوب آن و تسهیل بیشتر تردد وسایل نقلیه با حذف درختان بخش طولی آن کوچک تر می شود. فرم هندسی فلکه به مستطیلی با گوشه های منحنی و تناسب طول به عرض در حدود ۱ به ۳ تبدیل می شود و محوطه آزاد شده اطراف آن آسفالت می گردد. پس از سال ۱۳۷۳ فلکه مرکزی مجددا از نظر طولی کوچک تر می شود و فرم هندسی از چهار ضلعی به بیضی تغییر می کند.

پاورپوینت سیر تحول میدان قیصریه لار شامل:

  • مقدمه

  • شهر لار و مجموعه قیصریه

  • معرفی میدان قیصریه لار

  • پیشینه مجموعه میدان قیصریه قبل از دوره صفویه

  • شکل گیری مجموعه فعلی میدان قیصریه در دوره صفویه

  • میدان قیصریه لار در دوره قاجار

  • میدان قیصریه لار در دوره پهلوی

  • تحولات میدان قیصریه لار در دوره جمهوری اسلامی

  • تحلیل میدان از بعد دسترسی، کالبدی و فعالیتی

  • مقایسه نمای جنوبی و شمالی میدان قیصریه در وضعیت فعلی و دوره صفویه

  • نتیجه گیری

  • منابع

درباره ی دانش فا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *